2024 március 31. / Kalmár BorbálaURL másolásaFacebook megosztásTwitter megosztás

A magyar bor nagykövetei: influenszerevolúció

Ma már nemcsak a boros portálok a borral kapcsolatos hírek megkerülhetetlen origói: akár YouTube-on vagy Instagramon is inspirálódhatunk, hogy milyen bort is érdemes levennünk legközelebb a polcról, vagy ezekkel bővíthetjük boros ismereteinket. A bornyelv kialakulásától a borblogon át az Instagram és YouTube megvalósításokig szemlézzük a magyar borvilág legmeghatározóbb influenszereit.

A rendszerváltás nemcsak a borminőség javulását és a családi borgazdaságok újbóli megjelenését hozta magával, hanem egyben az új magyar borkultúra hajnalát is. A magyar boros életet közelről figyelők számára bizonyára nem ismeretlen Rohály Gábor neve: ő volt az első, aki hazánk szülöttei közül megfordult az osztrák borakadémia képzésén, létrehozta az első hazai boros iskolát, a Borkollégiumot, és, mindenek előtt megteremtette a magyar boros szaknyelvet. Miatta tudjuk méltón kifejezni a bor színárnyalatait, vagy leírni, hogy pontosan mit is jelent az egyensúly egy pohár borban. Nyelvet alkotott, amellyel – bár a kilencvenes években erről még aligha lehetett így beszélni – a hazai boros közélet első, s egyben mai napig megkerülhetetlen influenszerévé vált. És egyből a másodikká is: 1995-ben jelent meg először a Rohály Gábor nevével összefonódott Borkalauz, amely nyomtatott formában listázza az egyes hazai borvidékek legjobb termelőit, s azok legemlékezetesebb borait. Ma, ezt az örökséget Gábor felesége, Mészáros Gabriella viszi tovább – a könyv legutolsó kiadása 2022-ben látott napvilágot.

 

Első pionírok az online térben

 

A 2000-es években ahogyan tört előre a digitális világ, és vált egyre könnyebbé az online újságírás, úgy jelent meg egyre több blogger is a médiapiacon – köztük pedig néhányan kifejezetten borokra szakosodtak. 2005-ben kezdett el írni a Művelt Alkoholista, 2008-ban pedig Ripka Gergely kezdte el Táncoló Medve néven borblogját. Elkezdtük követni a Borrajongót, hogy első kézből értesüljünk a legjobb ár-érték arányt képviselő borokról, vagy, a hazai borvilág újdonságairól, csúcsborairól. Ez, ahogy betört az életünkbe a Facebook, úgy vált egyre könnyebbé, hiszen kedvenc borbloggereink már az online híradóban is posztoltak legújabb kóstolási élményeikről. S egyben le is lepleződtek, hiszen nomen est omen, a Facebookon szépen lassan arcot kapot Furmintfan, valósággá vált Dagadtos és nem maradt többet rejtve Alföldi Merlot sem – a technika pedig robogott tovább megállíthatatlanul. 

 

A Youtube 2006-ban ismertette meg első felhasználóit az online elérhető videós tartalmak világával, és aki emlékszik még a kezdetekre, sosem feledi el az akkor még sokszor amatőr, home videók aranykorát idéző első alkotásokat. A felhasználók azonban gyorsan felnőttek az újabb feladathoz, olyannyira, hogy az elmúlt években már azt rebesgetik, az Instagram sokáig kizárólag képekre alapozott uralmat is átveszik a videók – és akkor a TikTokról még nem is szóltunk.

A könnyen fogyasztható képi tartalmak egy új világot nyitottak meg a borbloggerek előtt: a szövegnél is fontosabbá vált, mit látunk a képen. Megjelentek az első, már hivatalosan is influenszernek nevezhető felhasználók, akik immár álnevek helyett egyből saját arcukkal is felvállalják véleményüket. 

 

Nemcsak szórakoztatnak, edukálnak is

 

Hungarianwineguy közel 6000 követővel rendelkezik Instagramon, civilben idegenvezetőként és tolmácsként dolgozik. Közép- és felsőkategóriás magyar borokról posztol, izgalmas, magyarul és most már angolul is elérhető kóstolójegyzetekkel. Az elmúlt néhány hónapban pedig bővült a repertoárja: Novák Dávid Sommelier-vel együtt visznek egy videós blogot is. Itt többségében vakon kóstolnak meg a kamerák előtt egy-egy tételt, amelyet aztán szépen körülírnak, majd megpróbálják kitalálni, mi is kerülhetett a pohárba – s érkezik a videó végén a leleplezés. De, nem riadnak vissza közösségi médiás kihívásoktól sem: így például ők is kipróbálták, hogy vajon tényleg gyorsabban szellőzik-e egy vörösbor, ha tejhabosítóval próbálkozunk. 

 

Természetesen a duó nemcsak Instagramon, hanem TikTokon is aktív, annál is inkább, mivel Dávid – saját életkorából fakadóan is – elsősorban a fiatal, 20-as és 30-as generáció szívéhez vezető utat igyekszik megtalálni. Olyan borokat képvisel, amelyek mellé bátran fel meri vállalni az arcát, és nem bánja, ha a felhasználó a videók megtekintése után olyan információval is gazdagodik, amely megkönnyíti számára a legközelebbi borválasztást. Az pedig, ha valaki az ő hatására esetleg sommelier pályára lép, már tényleg csak hab a tortán. 

Jakus László barbarianwinedrinker néven található meg Instagramon, követőinek száma pedig hazai viszonylatban alighanem a legmagasabb, hiszen 20 ezernél is többen olvassák rendszeres bejegyzéseit. Instagramos blogját marketinges felesége javaslatára kezdte el, mivel – bár ő maga nem a boros szférában dolgozik – nagyon sok bort kóstol, és úgy gondolták, legyen ennek az egésznek valami haszna is. Elsősorban borkóstolási tapasztalatait osztja meg a nagyérdeművel, de akkor is érdemes követni, ha valaki nem szeretne lemaradni a legtrendibb hazai boros eseményekről, hiszen rendszerint erről is születik bejegyzés.

 

Ercsey Dániel rendszeresen publikál a bor.hu felületein is, érdekfeszítő interjúi mellett pedig nem ritkán olyan bortörténeti kérdéseket is boncolgat, mint például, hogy vajon milyen bort ittak hőn szeretett íróink és költőink, vagy értekezik nemes egyszerűséggel arról, hogy mit is takar ma az, hogy magyar borkultúra. Azok számára, akik szívesen elmélkednek a Dani által jegyzett cikkek fölött van egy jó hírünk: Lecsengés néven lehet elsősorban YouTube-on követni vendégszerzőnk borkalandjait. Persze, mint ahogy Dani mondja, tisztában van vele, hogy érdeklődésének ez a területe inkább egy niche közönséget érdekel csak, azonban számára a milliós követőtábor helyett sokkal fontosabb az önazonosság. 

 

Magyar borokról külföldön

 

Persze, nem csak kis hazánk szülötteihez szólnak a magyar bor influenszer nagykövetei: szerencsére már olyanok is vannak, akik külföldön viszik jóhírét a magyar boroknak. Dub Enikő, vagyis wine_encsy Ausztriában él és angol nyelvű bejegyzésekben oszt meg követőivel olyan információkat, mint például, hogy merrefelé is érdemes keresni a Mátrai borvidéket, vagy, hogy ki, vagyis mi az Irsai Olivér

 

 

Dr. Matthew Horkey jelenleg az Egyesült Államokból ír, előtte viszont keresztül-kasul bebarangolta többek között a mi régiónkat is. Santa Barbara és a Kaukázus mellett könyvet jegyez Horvátország borairól, ma pedig Instagram oldala mellett komoly, több mint 36 ezer feliratkozóval bíró YouTube csatornát is működtet. Szerencsénkre követőihez tökéletes angolsággal szól, és, ennél is nagyobb szerencsénkre, mivel az országunk borainak nagy szerelmese, gyakran kerül poharába valamilyen magyar tétel is. Videóiban nemcsak kóstol, hanem magyaráz is, például arról, hogy miért is a tokaji aszú a világ legjobb bora.

 

 

Amint láthatjuk, edukációból sosem elég, és boros trendek ide vagy oda bornagykövetek, influenszerek kisebb hada áll ma már csatasorban a fogyasztók s egyben olvasók kegyeiért. Hol van már a YouTube 2000-es évek derekán megismert kezdetleges világa: ma Master of Wine-ok készítenek egyszerre professzionális és szórakoztató, igényesen megvilágított, és megvágott anyagokat, látszólag játszi könnyedséggel. Mint például Konstantin Baum, aki – saját bevallása szerint – nem csinál semmi mást, mint ül egy pincében és borokat kóstol: mégis, a YouTube csatornájára feltöltött videókat nehéz megunni. Szemlézi a boros magazinok top tételeit, vakon próbál különbséget tenni egy olcsó és egy méregdrága vörös között, vagy, próbálja eltalálni, hogy kolléganője a világ milyen eldugott szegletéből töltött bort a poharába. De, feltöltött videói között találni olyat is, amelyben egyszerűen csak bárki által könnyen adaptálható praktikus tanácsokkal örvendezteti meg nézőit: mint például hogy hogyan válasszunk bort a szupermarketből. 

 

 

Konstantint természetesen Instagramon is lehet, sőt érdemes is követni: kóstolási élményeiről, és arról, éppen merre is jár a világban, rendszeresen beszámol. 

 

URL másolása Facebook megosztás Twitter megosztás
Lapozás vissza Lapozás előre

Befejeződött a Hungarian Wine Summit, hazánk legnagyobb nemzetközi boros találkozója

Elolvasom

„Magyarország elképesztő kincseket rejt” – interjú John Szabóval, a magyar borok nagykövetével

Elolvasom

A magyar bor nagykövetei: influenszerevolúció

Elolvasom

Hol és hogyan tanulhatunk borásznak?

Elolvasom